Er zijn van die momenten op reis dat je denkt “Ai, dit had ook anders kunnen aflopen”. Ik heb zelf ook een aantal keer in deze situatie gezeten. Bijvoorbeeld al in de eerste week. We mochten in Halong Bay kajakken naar de overkant (OK, het was best groot), maar vervolgens konden we de boot niet meer terug vinden. We hebben ergens een verkeerde “afslag” genomen en het enige wat we zagen waren rotsen, rotsen en water. Uiteindelijk een uur later kwamen we de boot tegen, maar dit was best een angstig moment. Nog een voorbeeld was in Kuala Lumpur. Onze vlucht kwam rond 23.00 aan en het was al flink donker. Ik dacht wel even geld te kunnen besparen door lopend (met een backpack van 20 kilo) een hostel te gaan zoeken. Een wildvreemde stad, donker. Dom, dom. Uiteindelijk is ook dit goed afgelopen, maar handig was het natuurlijk niet. Zo zal iedereen wel eens in een situatie komen op reis waarbij het gelukkig vaak goed afloopt. In Zuid-Afrika hadden we ons goed voorbereid met een nep portemonnee en een heuptasje. Natuurlijk kan je je nooit 100% voorbereiden, maar hoe kan je er nu toch voor zorgen dat je toch  je reis zo veilig mogelijk doorloopt?

1.Neem altijd een extra creditcard of bankpas mee.

Wij hadden in Afrika beide een pas mee en een gezamenlijke pas. Daarnaast hadden we nog een creditcard. Als er dus 1 gestolen zou worden hadden we altijd een back-up. We hebben altijd 1 kaart goed verstopt zodat we die altijd konden gebruiken.

2.Neem hangslotjes mee

Wij hadden om de backpack heen eerst een flight bag en daarom nog slotjes. Het lijkt wat overdreven, maar op sommige stukken kan je beter geen risico nemen. Vooral als je bijvoorbeeld gaat slapen in de nachttrein, is het belangrijk dat je spullen goed verpakt zitten.

3.Als je een hike of iets anders gaat doen zonder gids, zorg ervoor dat mensen dit weten.

Laat altijd aan iemand weten waar je naar toe gaat. Mensen van het hotel, mensen waarmee je bent op getrokken of je familie uit Nederland. Kom je in een noodsituatie terecht is het belangrijk dat er iedere geval iemand is die weet waar je ongeveer uithangt.

4.Maak kopietjes van alle belangrijke documenten.

Terwijl ik druk bezig was met kopiëren vroeg mijn vriend: “Wat ben je nu allemaal aan het doen”? Ik vertelde dat het handig was als we overal een back-up van zouden hebben. Hij zei: “Oh, ik heb gewoon alles naar mijn mail gestuurd als back-up. Ook handig natuurlijk, maar soms zal je ook op “het moment” iets tastbaars moeten hebben.  Of je zal zien dat er net geen wifi is. Zorg iedere geval dat je ergens een back-up van hebt. Je paspoort, rijbewijs, vluchtgegevens etc. Stop deze uiteraard goed weg.

5.Loop zelfverzekerd over straat.

De mensen die mij goed kennen zullen zeggen dat ik een angsthaasje ben, maar in dit soort situaties heb ik daar eigenlijk helemaal geen last van. Gedraag je niet als een opper-toerist met dure sieraden, grote fotocamera’s om je nek en tassen van Michael Kors. Vooral niet in bepaalde landen en gebieden. Zorg ervoor dat je zelfverzekerd op straat loopt en doe alsof je het land/gebied als geen ander kent. Gebruik desnoods een plastic tasje waar je je spulletjes in gooit. Zo kom je minder over als toerist en ben je minder makkelijk een prooi.

6.Regel van te voren een goede verzekering

Het is echt belangrijk om goed verzekerd op reis te gaan. Of je nu 4 dagen of 6 maanden gaat, het is echt belangrijk! Een ziektekosten verzekering is niet genoeg en als er wat gebeurd krijg je vaak met hoge kosten te maken en word dit niet vergoed. Check erg goed bij je verzekeringsmaatschappij, sluit een goede verzekering af en check goed je polis. Veel reizigers gaan hier echt op nat.

7.Zorg altijd dat je een telefoon bij je hebt.

Toen wij de tafelberg gingen beklimmen, had ik mijn telefoon mee met noodnummers. Ook de nummers “van de tafelberg zelf”. Zorg ervoor dat je altijd hulp kunt inschakelen of mensen kunt bereiken. Ook het landelijke politie, ambulance, brandweer nummer in je telefoon zetten is handig. Ook het nummer van de accommodatie waar je verblijft.

8.Blijf altijd alert.

Hier ben ik altijd wel mee bezig. Ik ben soms een waakhond voor mijn eigen spullen. Vaak merk je ook wel naar mate de reis vordert je hier wel makkelijker in word. En natuurlijk moet je in Zuid-Afrika alerter zijn dan op Bali. Kijk altijd goed om je heen en als je een onveilig gevoel hebt zorg dan ook dat je snel weggaat. Volg eigenlijk je intuïtie en handel hier ook naar.

9.Ken je bestemming.

Het klinkt heel simpel, maar weet waar je heen gaat. Een goede voorbereiding is het halve werk. Lees verslagen op internet, koop of leen boeken, vraag na in je omgeving. Zo kom je minder voor onaangename verrassingen te staan. Als je twijfelt over de veiligheid check dan op de website van het ministerie van Buitenlandse zaken het reisadvies.

10.Laat je niet foppen

Als je een auto huurt, check goed van te voren of er geen beschadigingen zijn. Ik maak overal foto’s van. Wellicht wat overdreven hoor, maar je helpt alleen maar je zelf ermee als er wel iets is. Dit geld ook voor het huren van jet ski’s, scooters enz.

Ook is dit het geval met taxi’s. Spreek heel duidelijk van te voren een prijs af of laat de taxi op de meter rijden. Laatst hadden wij het nog in Afrika. De chauffeur zei een prijs maar ik vertrouwde het niet, dus ik vroeg hem de meter aan de zetten. Hij zei toen tegen mij dat het zonde was want dat werd duurder. Ik dacht laat maar, het zal nooit heel veel duurder worden dus zet maar op de meter. Hij baalde, want uiteindelijk waren we (3 euro ong.) goedkoper uit. Hiermee volgde ik mijn gevoel.

Let ook met oplichting. Voel aan wanneer iemand je oprecht wilt helpen en wanneer iemand op je geld uit is. Je moet natuurlijk niet wantrouwend worden, maar laat je vooral niet foppen.

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here